show sidebar & content

Handtekeningen voor spoorboog Coevorden

25 okt 2014 / in Regionieuws

Met een zwierige penbeweging ondertekende gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe onlangs de overeenkomst met de Bentheimer Eisenbahn voor de aanleg van de zogenaamde spoorboog bij Coevorden. Zijn handtekening werd gevolgd door die van wethouder Jeroen Huizing van Coevorden en Hermann Thien van de Bentheimer Eisenbahn. De handtekeningen zijn een belangrijke stap op weg naar een directe aansluiting van de EuroTerminal II in Coevorden op de spoorlijn Zwolle-Emmen. Wanneer de spoorboog gereed is, kunnen lange containertreinen rechtstreeks vanaf de spoorlijn Zwolle-Emmen de terminal op en is langdurig en luidruchtig rangeren in het centrum van Coevorden niet meer noodzakelijk. Op het moment dat er niet meer gerangeerd hoeft te worden, kan het spoorwegemplacement in het centrum van Coevorden opnieuw worden ingericht en deels een andere bestemming krijgen. De aanleg van de spoorboog betekent ook dat het Duitse railnetwerk van de Bentheimer Eisenbahn een vloeiende aansluiting krijgt op het netwerk van ProRail op Nederlands grondgebied. De aanleg van de spoorboog moet in 2017 gereed zijn. Het werk betekent onder andere de aanleg van extra sporen en een grote spoorbrug over het kanaal Coevorden-Almelo en kost, samen met de herinrichting van het stationsgebied in het centrum van Coevorden, zo’n 36 miljoen euro. Een groot deel daarvan komt uit de gelden die zijn vrijgekomen door het niet doorgaan van de zogenaamde Zuiderzeespoorlijn tussen Groningen en de Randstad. Coevorden zelf draagt ruim 7 miljoen euro bij aan de plannen. De Bentheimer Eisenbahn investeert 1 miljoen euro in het project.

De toekomstige spoorboog in Coevorden. Foto: Gemeente Coevorden

De toekomstige spoorboog in Coevorden. Foto: Gemeente Coevorden