show sidebar & content

Olielijntje Nieuw Amsterdam-Schoonebeek wordt gesloopt

26 jan 2015 / in Regionieuws

De oude NAM-spoorlijn van Nieuw-Amsterdam naar Schoonebeek, geopend in 1946 en op 28 mei 2000 buiten dienst gesteld, wordt gesloopt. In april 2014 werd het zeven kilometer lange traject door spoorbeheerder ProRail te koop aangeboden. Sloop van het spoor kost belastinggeld, dat ook op andere manier in het spoor geïnvesteerd kan worden. Laten liggen is ook geen optie omdat ProRail verantwoordelijk blijft voor het geval er onverhoopt een incident op gebeurt. ProRail concentreert zich dan ook liever op het betrouwbaar, veilig en duurzaam maken van spoor dat wél wordt gebruikt. De lijn is inmiddels van het hoofdspoor Zwolle-Emmen afgekoppeld, zodat er geen sein- en wisselstoringen meer kunnen ontstaan. Er komt geen toeristisch railfietsenbedrijf op het buiten gebruik zijnde oliespoorlijntje. ProRail heeft aan spoorfietsenondernemer Chris Rijff laten weten dat de oude spoorlijn niet aan hem wordt verkocht. ProRail heeft van een andere partij een bod gekregen dat beter past in de plannen van de spoorbeheerder. Toch blijkt uit navraag dat de andere koper de lijn wil slopen en de grond wil verkopen aan eigenaren die grond bezitten langs het oude olielijntje. Chris Rijff is daardoor bijzonder teleurgesteld. Hij wilde een toeristisch railfietsenbedrijf beginnen. Volgens de ondernemer waren ook de gemeenten Emmen en Coevorden enthousiast over de plannen. Hij gaat nu proberen een railfietsenbedrijf op te zetten op het voormalige AKZO-spoorlijntje in Hengelo. Een voorbeeld daarvan is sinds 2008 te vinden in het Gelderse Groesbeek, jaarlijks fietsen dertig tot veertig duizend mensen over het oude spoorlijntje tussen Groesbeek en het Duitse Kleve.