show sidebar & content

Grootste spoorvernieuwing ooit tussen Coevorden en Mariënberg

15 aug 2015 / in Regionieuws

Het is het langste stuk dat in Nederland in één keer is vernieuwd: 15,6 kilometer spoor op het Emmerlijntje tussen Coevorden en Mariënberg. “Het is voor ons een record”, zegt bouwmanager Sander van Rijn van spoorbeheerder ProRail. “Het was een klassiek oud stuk spoor met houten dwarsliggers. Die waren aan vervanging toe en zijn nu van beton. Ook de spoorstaven waren na veertig jaar op. Door de vernieuwing voorkomen we storingen en onveilige situaties in de toekomst en zorgen we voor veilig en betrouwbaar treinverkeer.” Voor spooraannemer Strukton is het niet de grootste, maar wel een heel grote klus. “We werkten bijna twee weken continue met 150 mensen, 24 uur per dag. Als deze klus is geklaard hebben we 31 kilometer spoorstaven gelegd, 28.000 ton ballast vernieuwd en 400 nieuwe lassen gemaakt”, aldus projectleider Michel La Faille. Vier enorme spoorvernieuwingstreinen namen het werk voor hun rekening. “De eerste haalde aan de voorkant van de trein het oude spoor eruit en legde aan de achterkant nieuw spoor. De tweede trein haalde de oude ballast weg, maakte deze schoon en legde een deel terug. Een derde trein heeft nieuwe ballast bijgestort. De vierde stopte de ballast weer onder het spoor, trilde alles aan en legde de rails recht. Het was een enorme rijdende spoorfabriek”, zegt Michel La Faille. Sander van Rijn vervolgt: “Dit enorme stuk hebben we in één keer gedaan in de zomervakantie om zo min mogelijk overlast bij reizigers en omwonenden te veroorzaken. Vanaf nu kunnen hier weer tientallen jaren reizigerstreinen van Arriva (Vechtdallijnen) en zware goederentreinen van de Bentheimer Eisenbahn rijden.” Door de werkzaamheden reden tot en met 9 augustus geen treinen tussen Coevorden en Mariënberg. Reizigers werden met stop-, en snelbussen vervoerd wat extra reistijd met zich meebracht. Een graafmachine die ingezet werd bij de werkzaamheden aan het spoor is vrijdagmiddag 31 juli in de sloot langs de rails beland. Hoe de machine kon omvallen, is niet bekend, maar persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. Van zaterdag 17 tot en met maandag 26 oktober zijn wederom omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Emmerlijntje gepland, klik hier voor meer informatie.