show sidebar & content

NAM-oliespoorlijn definitief verkocht aan sloper

30 aug 2015 / in Regionieuws

Het lot van de oude oliespoorlijn naar Schoonebeek is definitief, deze is verkocht aan sloper Combinatie Rail Bedrijf in Etten-Leur. En dat betekent het definitieve einde van de olielijn tussen Schoonebeek en Nieuw-Amsterdam waar de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) tussen 1946 en 1996 ruwe aardolie per spoor liet afvoeren. Volgens een woordvoerder van Combinatie Rail Bedrijf kan sloop nog wel maanden duren. “In principe gaan we slopen en verkopen we het ijzer en hout voor export of hergebruik. Maar de komende tijd laten we de spoorlijn nog even liggen om te kijken of er nog belangstellenden zijn voor het hele traject zoals een glasvezelbedrijf. Ook heeft zich een belangstellende gemeld die klimoefeningen wil houden op de spoorbrug over het Stieltjeskanaal.” Volgens de koper hoeven museumspoorlijnen zich niet te melden voor delen van de spoorlijn omdat daar in het verleden slechte ervaringen mee zijn opgedaan. Bij sloop van de lijn gaat Combinatie Rail Bedrijf de grond eerst aanbieden aan de omwonenden, maar kleine stukjes verkopen zal volgens de woordvoerder niet aan de orde zijn. De spoorlijn is na 1996 blijven liggen omdat onduidelijk was of de destijds gestopte aardoliewinning in het Schoonebeker veld ooit weer zou worden hervat. Inmiddels wint de NAM weer aardolie in Schoonebeek, maar transport gaat niet meer per spoor maar via een pijpleiding naar een raffinaderij. Spoorbeheerder ProRail zette uiteindelijk de oliespoorlijn te koop, een unicum. Dat leverde twintig potentiële kopers op waaronder ondernemer Chris Rijff die er een toeristisch spoorfietsenbedrijf wilde beginnen. Zijn plan haalde het niet en ProRail verkocht de lijn uiteindelijk aan Combinatie Rail Bedrijf. Het geld dat de verkoop opbrengt gaat volgens Jouke Schaafsma van ProRail naar het beheer van het overige Nederlandse Spoorwegnet. De verkoopprijs blijft op verzoek van de koper geheim. <Zie ook dit bericht van 26-01-2015>