show sidebar & content

Extra zitplaatsen in drukke spitstreinen op het Emmerlijntje

06 sep 2015 / in Regionieuws

Meer zitplaatsen tijdens de spits in de treinen van Emmen naar Zwolle v.v. Dat is hard nodig want het aantal reizigers op dit baanvak steeg de afgelopen jaren met 20 procent. Daarom gaven de provincies Drenthe en Overijssel vervoerder Arriva de opdracht om drie treinen te laten verlengen. “We hebben de treinen deze zomer terug gestuurd naar treinenbouwer Stadler in Zwitserland”, vertelt Ingrid Heijman van Arriva. “Het type trein waar we mee rijden is namelijk zo gebouwd dat er een rijtuig tussen geplaatst kan worden.” Stadler bouwde voor drie treinen deze tussenrijtuigen. “Dat lijkt simpel maar was een megaklus”, aldus Heijman. “Een originele trein had 105, de verbouwde 160 zitplaatsen.” De provincies Drenthe en Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu betalen de kosten voor de verbouwing. In totaal zes miljoen euro. Sinds Arriva in 2012 op de lijn Emmen-Zwolle rijdt is het aantal reizigers met 20 procent gestegen. Wat als de stijging door blijft gaan? “We zouden nog een aantal treinen kunnen laten verlengen, maar dat is aan de opdrachtgevers, de beide provincies”, aldus Heijman. “Wij proberen ook op andere manieren de reizigers beter de spreiden, bijvoorbeeld met een reis-app waarmee onze klanten kunnen zien welke treinen minder druk zijn. Als ze dan een minder drukke trein net buiten de spits nemen, kunnen ze punten verdienen.” Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe denkt dat er nog veel winst behaald kan worden als de treinen gespreid beter benut worden, zoals via de app. “Maar als dat onvoldoende helpt, dan is verlengen van een aantal treinen opnieuw een optie. Als reizigers de trein kiezen omdat we op de lijn Emmen-Zwolle alles sterk verbeterd hebben, dan kan het niet zo zijn dat bij reizigersgroei mensen niet kunnen zitten”, aldus Brink, hij denkt dat het nog steeds mogelijk is om in 2017 vier treinen per uur in de spits van en naar Emmen te laten rijden. Daarvoor is spooruitbreiding nodig bij Emmen-Zuid maar omwonenden hebben bezwaren. “We proberen de bewoners tegemoet te komen, als dat lukt dan rijden niet meteen in het begin maar wel later in 2017 vier spitstreinen per uur naar Emmen.” Tussen Coevorden en Zwolle rijden sinds 2012 al vier treinen per uur in de spits. De drie verlengde treinstellen (respectievelijk de 514 “Thorbecke”, de 515 “Harry Muskee” en de 516 “Daniël Lohues”) zijn vrijdagmiddag 4 september jongstleden in Zwolle door gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en André Cnossen van Arriva in gebruik genomen. Foto: Enrico Schreurs