show sidebar & content

Avebe en Graaco starten nieuwe containershuttle

28 nov 2015 / in Regionieuws

Zetmeelconcern Avebe en het bedrijf Graaco in Coevorden zijn samen een nieuwe treindienst begonnen tussen het Oosten van Duitsland en Drenthe. Avebe laat alle producten van hun vestiging in Duitsland via het spoor aanvoeren naar Nederland. “Daarmee wil de Noordelijke coöperatie iets doen aan milieuvervuiling door vrachtwagens”, aldus Edwin de Jonge van Avebe. “We hebben structureel zo’n duizend vrachtwagens van de weg gehaald. Dat scheelt.” De lijndienst vanuit Duitsland rijdt twee maal per week. De lading bestaat uit aardappelzetmeel dat in de fabrieken van Avebe in Dallmin en Lüchow wordt geproduceerd. De exploitatie van de spoorverbinding is in handen van Eisenbahn Gesellschaft Potsdamm mbH (EGP) en de Bentheimer Eisenbahn (BE). Per rit gaat het om zo’n 42 volle zeecontainers met zetmeel (een mengsel van amylose en amylopectine) dat is gemaakt in de Duitse fabriek van Avebe in Karstädt. “We zijn in oktober 2015 begonnen met de transporten bij de start van de aardappelcampagne. De big bags met zetmeel worden in twee nieuwe hallen van Graaco op Coevorden-Heege opgeslagen. Die hallen zijn speciaal voor de opslag van levensmiddelen gebouwd. Graaco heeft meer klanten die gebruik maken van het spoor. Directeur Ben Blog van Graaco: “We hebben de mogelijkheid via de Bentheimer Eisenbahn om interessante concepten aan te bieden. We hebben meer klanten die gebruik maken van het spoor zoals Van Triest Veevoeders uit Hoogeveen. Het spoor bewijst zich weer eens, zowel als het gaat om euro’s als om het terugdringen van uitstoot van vrachtwagens. We zijn hier nog niet klaar.” Graaco is ooit ontstaan nadat transportbedrijf Penske failliet is gegaan. Het bedrijf heeft inmiddels verschillende nieuwe hallen gebouwd. Er werken zo’n 110 mensen. De eerste zetmeeltrein kwam dinsdag 6 oktober aan op de EuroTerminal. Op de foto’s Edwin de Jonge (links) van Avebe en Ben Blog van Graaco.