show sidebar & content

Vanaf 2022 treinen van Coevorden naar Duitsland

05 dec 2015 / in Regionieuws

Vanaf 2022 rijden er passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland. Dat denkt Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn. Hij sprak die verwachting uit bij een uitje van enkele raadsleden van Coevorden en Emlichheim. De zon scheen, er waren lokale likeurtjes in de aanbieding, een ouderwetse salonwagen was uit de remise gehaald en dus hadden burgemeester Daniela Kösters van Emlichheim en de Coevorder wethouder Jeroen Huizing weinig zin het feestje te bederven. Maar beiden hanteren wel het credo “eerst zien, dan geloven”. Tegelijkertijd zien ook zij dat de Duitse overheid miljoenen steekt in het opknappen van het spoor tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. “Daardoor rijden er vanaf december 2018 weer passagierstreinen op dat deel”, aldus Berends. Een verder vervolg naar Nederland is een vurige wens, maar kost wederom miljoenen. Op dit moment wordt het spoor tussen Coevorden en Neuenhaus enkel gebruikt voor goederentreinen. Die moeten vanwege de tientallen onbewaakte overwegen extra langzaam rijden. Personenvervoer is alleen incidenteel en onder begeleiding mogelijk. De in totaal 43 onbeveiligde overwegen tussen Neuenhaus en de grens moeten dus aangepakt worden. Het merendeel zal worden opgeheven. Dat plan kost acht miljoen euro. Berends heeft inmiddels gesprekken gevoerd met de provincie Drenthe. Minister Olaf Lies van de Landesregierung Niedersachsen heeft volgens hem gezegd best geld te willen steken in het vervolg, maar alleen als Nederland wil meefinancieren. “Gedeputeerde Henk Brink staat positief tegenover het plan”, vervolgt Berends. Op dit moment loopt een onderzoek naar de economische effecten van het instellen van passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland. Joachim Berends wijst op de vele Nederlanders die net over de grens wonen, maar in Nederland werken. Daarnaast zouden Nederlanders dankzij een goede infrastructuur veel makkelijker in Duitsland aan de slag kunnen, en omgekeerd. “Er liggen grote kansen voor ons grensgebied als de mobiliteit wordt vergroot.” Berends denkt dat het enkele jaren gaat duren voordat de lijn tussen Coevorden en Duitsland volop wordt benut. “Het is een proces dat je even de tijd moet geven. Dat zie je bij alle nieuwe lijnen.” Heel Duitsland is per spoor bereikbaar als het laatste stuk geschikt wordt gemaakt voor personenvervoer. Vanaf Coevorden en Emmen is Rheine in pakweg een uur te bereiken met vanuit daar verbindingen naar o.a. Bremen en Berlijn.