show sidebar & content

Nieuws

Spoornieuwtjes uit de regio, aanvullingen en/of verbeteringen zijn welkom, mail de webmaster! 

13-07-2016 | Scania doet proef met truckvervoer per spoor
Scania Zwolle onderzoekt de mogelijkheid om vanuit Coevorden nieuwe trucks per spoor naar andere delen van Europa te vervoeren. In de afgelopen tijd is samen met een Oostenrijkse expediteur een aantal proeftransporten uitgevoerd vanaf de EuroTerminal op Coevorden-Heege. Het ging hierbij om enkele honderden trucks. Lees meer…

05-12-2015 | Vanaf 2022 treinen van Coevorden naar Duitsland
Vanaf 2022 rijden er passagierstreinen tussen Coevorden en Duitsland. Dat denkt Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn. Hij sprak die verwachting uit bij een uitje van raadsleden van Coevorden en Emlichheim. Op dit moment wordt het spoor tussen Coevorden en Neuenhaus enkel gebruikt voor goederentreinen. Lees meer…

28-11-2015 | Avebe en Graaco starten nieuwe containershuttle
Zetmeelconcern Avebe en het bedrijf Graaco in Coevorden zijn samen een nieuwe treindienst begonnen tussen het Oosten van Duitsland en Drenthe. Avebe laat alle producten van hun vestiging in Duitsland via het spoor aanvoeren naar Nederland. Daarmee wil de Noordelijke coöperatie iets doen aan milieuvervuiling door vrachtwagens. Lees meer…

21-11-2015 | Goederenshuttle Coevorden-Malmö vernieuwd
De rechtstreekse goederenshuttle tussen Coevorden en Malmö wordt vanaf 27 november a.s. nieuw leven ingeblazen. Zo gaat de rechtstreekse trein gebruik maken van de ruim opgezette Mertz Kombiterminal bij de Zweedse stad. Er is een snellere afhandeling van de lading mogelijk en er hoeft minder gerangeerd te worden. Lees meer…

06-09-2015 | Extra zitplaatsen in drukke spitstreinen op het Emmerlijntje
Meer zitplaatsen tijdens de spits in de treinen van Emmen naar Zwolle v.v. Dat is hard nodig want het aantal reizigers op dit baanvak steeg de afgelopen jaren met 20 procent. Daarom gaven de provincies Drenthe en Overijssel vervoerder Arriva de opdracht om drie treinen te laten verlengen. Lees meer…

30-08-2015 | NAM-oliespoorlijn definitief verkocht aan sloper
Het lot van de oude oliespoorlijn naar Schoonebeek is definitief, deze is verkocht aan sloper Combinatie Rail Bedrijf in Etten-Leur. En dat betekent het definitieve einde van de olielijn tussen Schoonebeek en Nieuw-Amsterdam waar de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) tussen 1946 en 1996 ruwe aardolie per spoor liet afvoeren. Lees meer…

15-08-2015 | Grootste spoorvernieuwing ooit tussen Coevorden en Mariënberg
Het is het langste stuk dat in Nederland in één keer is vernieuwd: 15,6 kilometer spoor op het Emmerlijntje tussen Coevorden en Mariënberg. “Het is voor ons een record”, zegt Sander van Rijn van spoorbeheerder ProRail. “Het was een klassiek oud stuk spoor met houten dwarsliggers. Die waren aan vervanging toe en zijn nu van beton. Lees meer…

13-05-2015 | Oplevering Van Gend & Loosloods in Coevorden
De geheel opgeknapte en rolstoelvriendelijke Van Gend & Loosloods aan de Parallelweg in Coevorden is onlangs opgeleverd. Het gebouw zal dienst doen als een Smart Workcentre. Eigenaar van het pand is Orangerock uit Emmen. Zeker is dat ondernemer Hans Kardol uit Coevorden er zijn ICT-bedrijf Excimp gaat vestigen. Lees meer…

07-05-2015 | Meer verladers ontdekken verbinding Coevorden-Malmö
“We zien duidelijk een positieve ontwikkeling in de belangstelling voor de shuttle Coevorden-Malmö en terug, er zijn vrijwel permanent gesprekken gaande met verladers om in te stappen op de nieuwe verbinding. Zowel in Nederland, als ook in Zweden”, aldus Jean Philippe Florijn van KombiVerkehr. Lees meer…

31-01-2015 | Eerste goederenshuttle naar Malmö is onderweg
De eerste goederenshuttle tussen Noord-Nederland en Malmö is woensdagmiddag 28 januari vertrokken vanaf de EuroTerminal Coevorden, een nieuwe mijlpaal in het goederenvervoer. Per treinrit is er 45.000 ton minder CO2-uitstoot is dat is een besparing van 80 procent ten opzichte van het vervoer per vrachtwagen. Lees meer…

26-01-2015 | Olielijntje Nieuw Amsterdam-Schoonebeek wordt gesloopt
De oude NAM-spoorlijn van Nieuw-Amsterdam naar Schoonebeek, geopend in 1946 en op 28 mei 2000 buiten dienst gesteld, wordt gesloopt. In april 2014 werd het 7 kilometer lange traject door ProRail te koop aangeboden. Sloop van het spoor kost belastinggeld, dat ook op andere manier in het spoor geïnvesteerd kan worden. Lees meer…

13-01-2015 | Enorme toename van storingen op het traject Almelo-Mariënberg
Het aantal storingen op het spoor tussen Almelo en Mariënberg is vorig jaar explosief gestegen. Dat blijkt uit een door LocalFocus uitgevoerde analyse van twee jaar aan treinstoringen. De spoorlijn Almelo-Mariënberg wordt sinds eind 2013 gerund door Arriva. Sinds de overname is het aantal storingen met 64,7 procent gestegen. Lees meer…

09-01-2015 | Eerste trein naar Malmö vertrekt op 28 januari 2015
De eerste trein van de nieuwe goederenlijn tussen Coevorden en Malmö vertrekt op 28 januari vanaf de EuroTerminal op Coevorden-Heege. De trein wordt in Zweden opgevangen door een groep Noordelijke en Zweedse ondernemers die de gelegenheid aangrijpen om elkaar in Zweden beter te leren kennen. Lees meer…

02-01-2015 | Record Bentheimer Eisenbahn voor het vervoer per spoor
De Bentheimer Eisenbahn kan terugkijken op een succesvol jaar. Ten opzichte van vorig jaar is het goederenvervoer per spoor met 8 procent gestegen, de teller stond oudejaarsdag op ruim 1,25 miljoen ton. “Het transport van en naar het Europark is gestegen met 14 procent”, aldus Joachim Berends, directeur van de Bentheimer Eisenbahn. Lees meer…

10-12-2014 | Volg je trein voortaan in realtime via TRAVIC
Wil je weten of je de trein naar Groningen nog kunt halen? Je kunt nu online meekijken waar de trein zich bevindt en hoe snel hij jouw kant op komt. Op de website TRAVIC kun je voortaan in realtime de trein zien rijden. Je kunt zelfs zien hoe hard hij rijdt en hoeveel vertraging hij heeft. Lees meer…

02-12-2014 | Eurobahn wint concessie treinverbinding Hengelo-Bielefeld
De aanbesteding van de Duitse spoorconcessie voor het Teutoburger Wald-Netz is gewonnen door Eurobahn, een dochterbedrijf van Keolis Deutschland. Onderdeel van de concessie is een nieuwe stoptreinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim, een verlenging van de bestaande stoptreinverbinding tussen Bad Bentheim en Bielefeld. Lees meer…

12-11-2014 | Containertrein Bad Bentheim-Coevorden binnenkort dagelijks
Terminal operator en gecombineerd vervoerder (CTT) verwacht dat de frequentie van de containertrein Bad Bentheim-Coevorden binnenkort tot dagelijks opgevoerd kan worden. Nu rijdt de in begin september gestarte containertrein drie maal per week. Volgens directeur Gerco Linthorst van CTT zit de trein “vanaf dag één vol”. Lees meer…

05-11-2014 | Emlichheim pleit voor beveiligde overwegen
De gemeente Emlichheim pleit voor het beveiligen van alle spoorwegovergangen op het BE-lijntje tussen Coevorden en Bad Bentheim. Ook moet worden onderzocht welke overgangen kunnen worden opgeheven of samengevoegd. Tussen Coevorden en Neuenhaus liggen 59 spoorwegovergangen. Lees meer…

28-10-2014 | Noord Nederland krijgt directe goederenlijn naar Malmö
Bedrijven uit Noord-Nederland, met een constante goederenstroom naar Zweden, kunnen vanaf half januari 2015 drie keer in de week gebruik maken van de rechtstreekse spoorverbinding vanaf de regio Emmen-Coevorden, via de CTT-terminal op Bad Bentheim Nord, naar de Zweedse stad. Lees meer…

25-10-2014 | Handtekeningen voor spoorboog Coevorden
Met een zwierige penbeweging ondertekende gedeputeerde Brink van de provincie Drenthe onlangs de overeenkomst met de Bentheimer Eisenbahn voor de aanleg van de spoorboog bij Coevorden, een belangrijke stap op weg naar een directe aansluiting van de EuroTerminal II op de spoorlijn Zwolle-Emmen. Lees meer…

24-10-2014 | Containerterminal Bad Bentheim officieel geopend
René van der Plas van Maasvlakte 2 was vandaag speciale gast bij de opening van de nieuwe containerterminal van de Bentheimer Eisenbahn. De nieuwe terminal op Bad Bentheim Nord is samen met de EuroTerminal II op Coevorden-Heege als verzamel- en verdeelpunt van spoorcontainers van belang voor een heel groot gebied. Lees meer…

15-10-2014 | BE D20 door de jaren heen
We schrijven oktober 2014 als BE’s paradepaardje, de D20 (V200 147), alweer 5 jaar in trouwe dienst is. De lok heeft een maximumsnelheid van 140 km/u al is daarvan geen sprake op het BE-lijntje zelf waar de maximum snelheid 50 km/u bedraagt. De D20 is op 18 juli 2018 jl. officieel gedoopt met de naam “Coevorden”. Lees meer…

14-10-2014 | Bentheimer Eisenbahn is gestart met spoorvernieuwing
De Bentheimer Eisenbahn AG is in oktober 2014 begonnen met de renovatie van een kleine 7 kilometer spoor. Tussen Nordhorn en Laarwald zal in totaal bijna 2,8 kilometer spoor worden vernieuwd, in Veldhausen is reeds 750 meter spoor vervangen. De houten dwarsliggers worden meest vervangen door betonnen exemplaren. Lees meer…

12-10-2014 | S.T.A.R stoomloc TE 5933 binnenkort buiten dienst
Omdat stoomloc TE 5933 van Museumspoorlijn S.T.A.R in Stadskanaal aan het eind van dit jaar voor langere tijd buiten dienst gaat werd op zaterdag 11 oktober 2014 een fraaie fotogoederentrein georganiseerd. Met een treinlengte van 114 meter werd rond enen ‘s middags vertrokken vanuit Stadskanaal richting Musselkanaal. Lees meer…

03-10-2014 | BE D12 officieel in gebruik genomen
Na zeven jaar, duizenden manuren en veel geduld was het zover; de D12 (bouwjaar 1957) is volledig gerestaureerd. Met een rit van Nordhorn naar Bad Bentheim (op zaterdag 27 september 2014) waren alle vrijwilligers getuige van de ingebruikname van deze fraaie loc. “Een juweeltje” aldus Reinhard Bergmann, voorzitter van Graf MEC. Lees meer…

03-10-2014 | Renovatie Van Gend & Loos loods Coevorden
In maart werden de plannen gepresenteerd, vanmiddag werd het startsein gegeven voor de renovatie van de loods. Eind maart, dus over zes maanden, moet het pand zijn opgeleverd in verband met subsidie. In het pand, een Smart Work Centre, komen bedrijfsruimten, flexplekken en vergader- en presentatieruimtes voor ondernemers. Lees meer…