show sidebar & content

Bentheimertjes

Spots en nieuwtjes bij de Bentheimer Eisenbahn, aanvullingen en/of verbeteringen zijn welkom, mail de webmaster!


DatumblankOmschrijvingblank

11-07-2017

Vandaag bestond de bediening van SBR GmbH op Nordhorn-GIP wederom uit fraaie ERMEWA Faccns'n (v.z.v. loskleppen met pneumatische bediening) uit Mühlberg. 's Ochtends vroeg werd het eerste deel nabij Neerlage opgewacht, heerlijk in het zonnetje.

03-07-2017

Inmiddels staan in Hestrup tientallen lege TOUAX Falns'n opgesteld, vandaag werd het geheel uitgebreid met nog eens 32 wagens!

19-06-2017

Geplaagd door diverse (overweg)storingen is de in mei dit jaar geopende spoorboog (en bijbehorende brug) eindelijk operationeel, zo mocht BE D21 assistentie verlenen om de even daarvoor gearriveerde Coevorden-Shuttle (met de E01) vanaf het nieuwe wachtspoor naar de ETC II te brengen.

01-06-2017

Na een korte carrière bij de BE in 2014 en 2015, mocht de 275 023 (alias D26) vandaag wederom haar talent vertonen om een grindtrein naar BBE GmbH op Coevorden-Heege te brengen, gadegeslagen door de D24 die in opzending meereed.

26-05-2017

Of het met de vakantie te maken heeft of met het aanbod weet ik niet, feit is wel dat de Malmö-Shuttle de laatste weken is gereduceerd naar slechts één rit per twee weken, de tijd zal het leren...!

15-04-2017

De sloop van de al jaren aanwezige en afgeschreven Slps'n op het BBE-terrein op Coevorden-Heege is inmiddels in volle gang!

10-03-2017

Bij een inmiddels ondergaande zon werd een lange trein met fundatieblokken uitgehaald bij BBE GmbH op Coevorden-Heege, bestemd voor de ombouw van metroproject Hoekse Lijn.

01-02-2017

Na het plaatsen van de draaibrugdek op 13 januari jongstleden, werd vandaag de bovenbouw van de nieuwe spoorbrug geplaatst. De brug sluit de EuroTerminal op Coevorden-Heege rechtstreeks aan op de spoorlijn Zwolle-Emmen. Naar verwachting maken de eerste treinen vanaf 1 mei aanstaande gebruik van de spoorboog.

27-01-2017

Met het ondertekenen van een contract met Alstom is de bestelling van vijf Coradia LINT-treinstellen een feit, bestemd voor het personenvervoer tussen Bad Bentheim, Nordhorn en Neuenhaus v.v. De levering staat gepland voor najaar 2018. De 42 meter lange treinstellen worden onderhouden in de (nog uit te breiden) BE-werkplaats op Nordhorn-Süd. Met de bestelling is een kleine 20 miljoen euro gemoeid.

19-01-2017

Na een maandenlange revisie mocht de D20 een lege graantrein vanuit Coevorden naar Bad Bentheim brengen. Nabij Hestrup werd het geheel, bij fraaie winterse omstandigheden, vereeuwigd.

15-01-2017

Wintershall Holding GmbH heeft aangekondigd om in 2019 te starten met de bouw van een 15 miljoen euro kostende en 16 kilometer lange ondergrondse pijpleiding vanuit Emlichheim naar Osterwald, hier wordt de ruwe aardolie, via een bestaande pijpleiding, naar de BP-raffinaderij in Holthausen (Lingen) gepompt. Hierdoor stopt het olievervoer per spoor tussen Emlichheim en het reeds in 1949 geopende en 3,6 kilometer lange olielijntje tussen Esche en Osterwald.

29-12-2016

Vandaag werd de hulp van zusterloc 9905 ingeroepen om de gisteren in Coevorden defect geraakte LOCON 9909 met containertrein 50587 op te halen. Vanaf 't Harde nam de 1796 de honneurs waar om het geheel alsnog naar Kijfhoek te brengen.

21-11-2016

Wegens werkzaamheden op de BE-lijn werd de lege Pinnow-Shuttle vandaag omgeleid via Nederland, 's ochtends ging de beladen versie (ook al) via ons Kikkerlandje, nou ja..., deels dan!

20-10-2016

Twee beschadigde graanwagens en 20 ton inhoud op het spoor was het resultaat van een aanrijding tussen een landbouwvoertuig en een 580 meter lange graantrein in Emlichheim. De machinist van de trein (die onderweg was naar Coevorden) heeft van het voorval niets gemerkt en trok een spoor van gemalen zonnebloempitten tussen Emlichheim en buurtschap Volzel, de schade van ± € 100.000 werd pas op Coevorden-Heege opgemerkt!

18-10-2016

De kleine D5 had vandaag de twijfelachtige eer om een uiterst slecht beladen Malmö-Shuttle, vanuit Coevorden naar Bad Bentheim te brengen, de belading op de verbinding Coevorden-Malmö v.v. laat de laatste weken erg te wensen over.

13-10-2016

Het zetmeelseizoen is weer van start gegaan, vandaag arriveerde de tweede Dallmin-Shuttle van deze week in Coevorden, bestaande uit containers met aardappelzetmeel in bigbags, tot medio januari 2017 worden 1 à 2 shuttles per week verwacht, in de meeste gevallen bij volledige duisternis, helaas!

05-10-2016

Het vertrek van de vijfde RoLa (Rollende Landstraße) is een feit, beladen met Scania-trekkers vanuit Zwolle naar Oostenrijk. Bij een laag najaarszonnetje werd het geheel nabij Eschebrügge vastgelegd.

31-08-2016

De werkzaamheden aan de spoorboog in Coevorden zijn inmiddels in volle gang, het wachtspoor is inmiddels gereed. Momenteel wordt hard gewerkt aan de spoorbrug, ook is de oude losweg inmiddels één grote bouwput. Als alles volgens plan verloopt moeten vanaf mei 2017 de eerste treinen vanaf het wachtspoor richting Zwolle vertrekken.

28-07-2016

Hè hè, eindelijk eens bedrijvigheid op (haven)spoor 21 in Coevorden; daar werden twee rongenwagens (Snps’n) met boomstammen gelost, bestemd voor Houtzagerij Venema B.V. in Tweede Exloërmond. Wegens het aanleggen van een extra spoor (i.v.m. bouw spoorboog) is een deel van de oude losweg (spoor 64 en 65) slecht of helemaal niet bereikbaar.

13-07-2016

Na een motorwissel in de BE-werkplaats op Nordhorn-Süd, mocht OHE-loc 272 201, bij wijze van proef, een beladen graantrein vanuit Bad Bentheim naar Coevorden-Heege brengen. Een dag later werd de 272 201 nogmaals ingezet om een zware grindtrein naar, wederom Coevorden-Heege, te vervoeren.

04-07-2016

LOCON 9909 had vandaag de eer om de eerste lege vuiltrein vanaf Coevorden-Heege naar Amersfoort te brengen. Sinds 1 juli jl. gaan de beladen vuiltreinen van Crailoo en Apeldoorn gecombineerd vanuit Amersfoort naar de EVI Abfallverwertung op het Europark.

01-07-2016

De D20 (V200 147) is de komende drie à vier maanden niet inzetbaar, de loc ondergaat een revisie.

01-07-2016

Rond half twee des middags vertrok BE D21 met een gecombineerde Unit Cargo/Malmö-Shuttle naar Nordhorn-Süd, bestaande uit acht lege Tds’n (zie 28-06) en drie rongenwagens met boomstammen. Het Malmö-deel bestond uit Bruhn- en Leemans-containers en slechts één VOS-oplegger.

28-06-2016

Vanaf vandaag stond de bediening van Raiffeisen Zentrallager e.G. op het programma; telkens werden zes tot acht Tds’n met kaïniet (afkomstig van K+S KALI GmbH in Philippsthal) vanuit Emlichheim, via de Hafenbahn, naar het Raiffeisen-terrein gebracht. De complete kunstmesttrein bestond uit een kleine 30 wagens.

03-06-2016

BE's D24 bracht vandaag twee Gottwald-spoorkranen vanuit Coevorden naar Nordhorn-Süd, afkomstig van de werkzaamheden aan de nieuwe spoorboog, de directe aansluiting vanaf het Emmerlijntje naar de EuroTerminal II op Coevorden-Heege, de spoorboog moet rond maart 2017 operationeel zijn!

26-05-2016

Rond half zeven 's avonds vertrok wederom een RoLa (Rollende Landstraße) vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim met Oostenrijk als eindbestemming. In Berge werd deze kleurrijke trein opgewacht.

06-05-2016

Naast enkele schuifwandwagens voor Nordhorn-Süd bestond Güterzug 204 vanochtend uit een viertal rongenwagens (4x ZSSKC S(n)ps) met stalen buizen naar de oude losplaats op Coevorden-Heege, afkomstig van U.S. Steel Košice s.r.o. (Slowakije) en bestemd voor de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V.) in Schoonebeek.

21-04-2016

De verbazing was groot toen deze trein Veldhausen passeerde, bestaande uit Saadkms’n met trekkers in diverse kleuren en varianten, afkomstig van Scania Production Zwolle B.V. Of deze zogenaamde “Rollende Landstraße” vaker gaat rijden is een vraagteken, ook de bestemming is nog een raadsel, het ging immers om een “Probefahrt” die door alle betrokken partijen met tevredenheid is afgerond. Het geheel ging als trein B 363 in de boeken.

19-04-2016

Dat was kantje boord met de zon vandaag toen de Malmö-Shuttle nabij Berge werd vastgelegd, meest bestaande uit Bruhn- en Leemans-(tank)containers, het gedeelte met opleggers was helaas erg karig met slechts één VOS-trailer. De Malmö-Shuttle vertrekt doorgaans op dins- en vrijdagen rond zessen ’s middags vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim Nord.

17-02-2016

Geheel volgens planning vertrok vandaag wederom een houttrein uit Coevorden naar Bad Bentheim, de tractie tussen Coevorden-Heege en Nordhorn-Süd werd verzorgd door de D24, tussen Nordhorn-Süd en Bad Bentheim door de D24 + D23, terwijl de uiterst fraaie PRESS “IntEgro” 155 045 de houttrein, geheel bestaande uit ERR Snps’n, vanuit Bad Bentheim naar Niedergörne bracht.

25-01-2016

Naast veertien ketelwagens met ruwe aardolie bestond Güterzug 209 (met BE D21) uit een setje lege containerdraagwagens uit Coevorden, in Esche werden de lege wagens, tezamen met LOCON 9901, tijdelijk terzijde gesteld. Na de bediening van Osterwald werd het geheel “opgepikt” en alsnog naar Bad Bentheim Nord gebracht.

23-01-2016

Bij het krieken van deze dag vertrok een (eergisteren op de oude losweg beladen) militaire trein vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim, bijna geheel bestaande uit pantservoertuigen, afkomstig uit ’t Harde. Nabij Neerlage werd het geheel bij een prachtig winterzonnetje vastgelegd.

13-01-2016

VolkerRail 203-2 "Jerry" was vanavond druk in de weer om een zestal Sammp’n met betonvoeten (voor bovenleidingsportalen) vanaf het BBE-terrein in Eschebrügge naar het emplacement van Coevorden te brengen, de trein bestond verder uit één platte wagen (Slmmnps) met kraan en twee verblijfswagens en vertrok rond 19.40 uur naar Almelo. De betonvoeten, die bij Dollegoor GmbH worden gefabriceerd, zijn bestemd voor de elektrificatie tussen Zwolle en Wierden.

09-01-2016

Rond de klok van drieën vertrok BE D24 met een lege Pinnow-Shuttle als trein Gz 231 vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim, in verband met de barre weersomstandigheden bij onze oosterburen was de volle versie gisteren flink vertraagd. De tractie tussen Bad Bentheim en Pinnow werd verzorgd door de ietwat saaie LOCON 185 694.

28-12-2015

Vandaag nam ze voorgoed afscheid; de D25 (ex-DB 211 345, bj. 1962), sinds 1990 in actieve dienst bij de BE. Deze sinds juli 2015 terzijde gestelde loc (wegens aflopen onderhoudstermijn) van het type V100 is 23 december jl. verkocht aan AIXrail GmbH in Aken. Na het verwijderen van alle BE-naamplaten vertrok ze als losse loc trein vanaf Nordhorn-Süd naar Aken.

22-12-2015

Even voor half vijf ’s middags vertrok een werkelijk kletsnatte houttrein (uit Coevorden) vanaf het BE-emplacement op Nordhorn-Süd naar grensstation Bad Bentheim, de (dubbele) tractie werd verzorgd door de D5 en D23. Het geheel ging overigens als trein B 381 in de boeken. Voor de beeldvorming een foto uit mijn inmiddels rijke BE-archief. 😉

21-12-2015

Omdat de D20 eind vorige week een dag op de kuilwielenbank in Hamburg-Eidelstedt bivakkeerde en momenteel nog wat andere (schoonheids)klusjes ondergaat, werd vandaag een beroep gedaan op de 275 023 (alias D26) om de Pinnow-Shuttle vanuit Bad Bentheim naar Coevorden-Heege te brengen, in de nazomer en herfst van 2014 werd deze leenloc ook al enkele maanden ingezet!

27-11-2015

Met drie Leemans-containers, twee VOS-opleggers en zes Bruhn-tankcontainers aan de haak vertrok BE D24 om 19.25 uur vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim, hiermee is de start van de Malmö-Shuttle 2.0 een feit.

24-11-2015

Ook al heeft de Wittenberge-Shuttle vanaf 6 oktober 2015 al diverse slagen gemaakt, vandaag werd het officiële startsein gegeven voor deze nieuwe containershuttle tijdens een feestelijk onderonsje op de EuroTerminal in Coevorden.

13-11-2015

Geheel onverwacht bracht BE D23 een graantrein vanuit Bad Bentheim naar de Graaco-graanterminal op Coevorden-Heege, meest bestaande uit oranje WASCOSA Tagnpps’n.

09-11-2015

Terwijl (bijna) heel Coevorden genoot van de jaarlijks terugkerende Ganzenmarkt werden op de ETC een vijftal treinen “verwerkt”; op de oude losweg werd een houttrein beladen, daarna was het de beurt aan de Pinnow-Shuttle om geleegd te worden, vervolgens liep de Bentheim-Shuttle binnen, op de voet gevolgd door de Wittenberge-Shuttle. Tussen de bedrijven door werd ook nog een Coevorden-Shuttle beladen!

05-11-2015

Een heuse Holzroller vandaag in het Coevordense; de fraaie (groene) EGP 142 520 uit 1968, vanuit Bad Bentheim met de Wittenberge-Shuttle meegelift naar de ETC II! Zaterdag 9 oktober 2010 was de laatste keer dat een Holzroller was te bewonderen in deze regio.

27-10-2015

Op deze mistige dinsdagochtend werd Raiffeisen Zentrallager e.G. in Emlichheim wederom bediend; BE D24 toog met tien Tds’jes, gevuld met kunstmest, vanaf het emplacement aldaar, via de Hafenbahn, naar de losplaats waar het “goedje” gretig aftrek vond.

24-10-2015

Na binnenkomst van de omgeleide containertrein 50588 op Coevorden-Heege, kreeg DBS 6469 met (eveneens omgeleide) caprolactamtrein om 09.50 uur het sein "veilig" om te mogen vertrekken richting Bad Bentheim. In Quendorf werd het geheel geduldig opgewacht, niet bij optimale lichtomstandigheden maar ach..., hebben is houden, toch?

20-10-2015

Maar liefst drie bloktreinen vandaag vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim, Vectron 247 903 beet het spits af, zij had de eervolle taak om de -wegens omvangrijke werkzaamheden op het Emmerlijntje- omgeleide containertrein 50587 naar het Duitse grensstation te brengen, hiermee kwam abrupt een einde aan haar korte “carrière” bij de Bentheimer Eisenbahn, woensdag 21 oktober (06.23 uur) vertrok ze richting München! 's Avonds werden ook de Wittenberge- en Pinnow-Shuttle huiswaarts gestuurd, respectievelijk met de D24 en de D20!

12-10-2015

Wat is ze (nog) maagdelijk wit; BE’s nieuwe “speeltje”, de 247 903. Deze in 2015 afgeleverde Vectron is voor enkele testritten korte tijd in dienst bij onze Duitse vrienden. Vanochtend nam ze de zware Pinnow-Shuttle voor haar rekening, als trein Gz 202 vanuit Bad Bentheim naar de EuroTerminal I in Coevorden.

07-10-2015

De D20 had het er maar druk mee de laatste dagen, vanochtend bracht ze een graantrein vanuit Bad Bentheim naar de Graaco-graanterminal op Coevorden-Heege, meest bestaande uit fraaie GRAWACO Tadgs’n, in grote lijnen vergelijkbaar met deze trein.

06-10-2015

Het was nog erg vroeg (en behoorlijk donker) toen BE D20 met een nieuwe containertrein, gevuld met zetmeel (Stärke) vanuit Wittenberge, op Coevorden-Heege arriveerde, de tractie tot Bad Bentheim werd verzorgd door de blauwe EGP (Eisenbahngesellschaft Potsdam mbH) 140 857, de containers werden vervolgens met vrachtwagens naar de klanten in Nederland vervoerd, de containerdraagwagens waren van het type Laags en Lgns. De lege versie ging ‘s avonds retour oosterburen.

04-10-2015

De zondagsrust op de ETC II werd vandaag kort verstoord door de binnenkomst van Coevorden-Shuttle 50588, Emma-Luise mocht haar benen strekken om de containertrein, die in verband met een feestdag bij onze oosterburen gisteren niet heeft gereden, vanaf het emplacement van Coevorden te halen.

01-10-2015

Veel activiteit op de oude losweg op Coevorden-Heege waar wederom een houttrein werd beladen met boomstammetjes uit de omgeving van Itterbeck in Duitsland en de Veluwe (Noord), BE D23 bracht het geheel (meest bestaande uit TWA Snps'n) later die avond richting Bad Bentheim, in verband met de invallende duisternis moeten we het doen met dit plaatje van PRESS 145 030 met rongenwagen!

21-09-2015

Klokslag 18.00 uur vertrok BE D24 met de op maan-, woens- en vrijdagen rijdende Bentheim-Shuttle vanaf de EuroTerminal II naar Bad Bentheim, ook vandaag werden wederom negen rongenwagens met boomstammen meegestuurd, de E01 liftte knusjes tussen beide treindelen in opzending mee.

15-09-2015

BE's D5 mocht vanochtend vroeg uit de veertjes om een flinke lading dwarsliggers en spoorrails naar Quendorf en Hestrup te brengen alwaar donderdag 17 september jl. diverse werkzaamheden waren gepland, goederentreinen hadden die dag dus niets te zoeken tussen Bad Bentheim en Nordhorn! 😉

09-09-2015

Met +60 minuten aan de broek vertrok BE D24 met de Bentheim-Shuttle naar het grensstation, met deze containertrein werden tevens een tiental rongenwagens met boomstammetjes meegestuurd. Ook werd Raiffeisen Zentrallager e.G. in Emlichheim wederom bediend (het lossen van kaïniet).

05-09-2015

Wegens werkzaamheden op het Emmerlijntje tussen Mariënberg en Zwolle werd containertrein 50587 wederom omgeleid via het BE-lijntje. Mede dankzij het zonnetje en een veld bloeiende bloemen werd het een kleurrijk geheel als BE D20 met eerdergenoemde trein het Duitse Emmelkamp achter zich laat!

04-09-2015

Met een lengte van maar liefst 750 meter vertrok de Bentheim-Shuttle vanaf de ETC II op Coevorden-Heege naar Bad Bentheim Nord, bestaande uit de laatste lege Transfesa-autotransportwagens, zes rongenwagens (type Rnoos) met boomstammen en een nagenoeg volledig beladen containerdeel, de tractie werd verzorgd door BE D21.

26-08-2015

Ook vandaag werden wederom een aantal lege autotransportwagens vanaf Coevorden-Heege met de Bentheim-Shuttle meegestuurd, evenals één ketelwagen die waarschijnlijk voor groot onderhoud retour Voestalpine gaat. Ook activiteit bij Raiffeisen Zentrallager e.G. in Emlichheim alwaar een aantal Tds'jes van hun inhoud werden "verlost"; kalirohsalz (of kaïniet in het Nederlands), afkomstig van K+S KALI GmbH in Philippsthal (Werra).

25-08-2015

Cargodrukte op het Europark in Coevorden-Heege vandaag; als eerste werd BBE (Bewehrungs- und Betoncenter Europark GmbH) bediend in de vorm van een grindtrein, vervolgens was het de beurt aan Van Triest Veevoeders op de EuroTerminal I alwaar de Pinnow-Shuttle werd gelost terwijl op de oude losweg een houttrein werd beladen, ondertussen werden ook nog de nodige doosjes op containertrein 50587 geplaatst die vervolgens door LOCON 9903 naar Kijfhoek werden gebracht.

21-08-2015

De Bentheim-Shuttle naar Bad Bentheim Nord bestond vandaag naast de gebruikelijke containers uit lege autotransportwagens (zie ook 18-08-2015) die aannemelijk weer retour eigenaar gingen!

19-08-2015

Normaliter worden houttreinen op Coevorden-Heege beladen met het Duitse bedrijf Zellstoff Stendal GmbH als eindbestemming, andersom wordt ook af en toe een rongenwagen met boomstammen naar Coevorden gestuurd, zo ook vandaag als BE D23 één Snps (met dikke boomstammen, afkomstig uit Braunschweig) op de oude losweg plaatst, waar deze boomstammen heen gaan? Wie het weet mag het zeggen!

18-08-2015

Coevorden-Heege is zo langzamerhand vergeven van lege (blauwe) Transfesa-autotransportwagens, deze Spaanse wagens van het type Laaers en Laeks staan ter opstal op de vele goederensporen aldaar, ook vandaag werden een aantal met Güterzug 204 naar Coevorden gestuurd en gestald op het nieuwe industriespoor aldaar. Hoelang de wagens blijven (of hoeveel er nog bij komen) is een ?

15-08-2015

Vandaag ging BE D23 met de (eergisteren geloste) lege rongenwagens aan de haal en bracht deze naar Bad Bentheim Nord.

13-08-2015

Vandaag werden op de oude losweg op Coevorden-Heege zeven PKP-Cargo rongenwagens (Res'n) "verlost" van hun belading; stalen buizen, afkomstig uit Katowice in Polen. Vervolgens gingen de buizen per vrachtwagen op transport naar Veldstaal Steel in Velddriel. Twee weken geleden werd ook al een buizentrein gelost.

07-08-2015

Door werkzaamheden aan het spoor tussen Coevorden en Mariënberg moesten de caprolactamtreinen van en naar het Emmtec-terrein in Emmen omgeleid worden via het BE-lijntje, zo ook vandaag als DBS 6464 in het allerlaatste licht werd vastgelegd nabij Veldhausen.

22-07-2015

BE D20 bracht vandaag een fraaie graantrein vanuit Bad Bentheim naar de in oktober 2013 geopende Graaco-graanterminal op Coevorden-Heege, geheel bestaande uit blauwe VTG Tagnpps'n.

10-07-2015

De 272 205 alias D26 had de Bentheimer Eisenbahn nog maar net verlaten (01-07) of een volgende G2000 deed haar intrede; de 272 204 oftewel D27, haar optreden was van korte duur, na twee weken ging ook zij retour leasemaatschappij! Vanochtend mocht ze nog vroeg uit de veren om een grindtrein naar Nordhorn te brengen.

01-07-2015

Op deze tropische woensdag werd de inmiddels geleegde Pinnow-Shuttle alsnog naar Bad Bentheim gebracht, de tractie werd verzorgd door de D23, tussen het grensstation en Pinnow-Uckermark door de sinds 1 april dit jaar gehuurde (wat saaie) LOCON 185 694.

30-06-2015

Om en nabij de langste dag (of kortste nacht) van het jaar zijn de grindtreinen naar Coevorden-Heege ten noorden van Veldhausen te platen, ervan uitgaande dat de zon schijnt, nadeel is dan wel dat het bermgras al behoorlijk hoog is! Op de valreep werd BE D26 met grindtrein B 330 bij uitermate fraai ochtendlicht vastgelegd, de loc ging 1 juli 2015 retour leasemaatschappij!

11-06-2015

De laatste tijd laat de belading van de Coevorden-Shuttles te wensen over, zo niet vandaag als BE E01 met een volledig beladen exemplaar de boog bij Rechteren passeert, op weg naar Kijfhoek.

08-06-2015

Na enkele maanden van revisie verliet de D23 vrijdag 5 juni de werkplaats in Nordhorn, gehuld in een nieuw jasje én logo! Drie dagen later (vandaag dus) werd deze fraaie dame, tezamen met een kleurrijke containertrein vereeuwigd in..., hoe kan het anders, Veldhausen.

05-06-2015

De 275 820 stond de laatste weken voor onderhoud in de BE-werkplaats op Nordhorn-Süd, bij wijze van proef mocht ze vandaag in alle vroegte grindtrein B 328 vanuit Bad Bentheim naar SBR GmbH op Nordhorn-GIP brengen, bestaande uit 30 Facns'n uit Sachsendorf.

21-05-2015

Naast de D20 is de Bentheimer Eisenbahn (nog steeds) op zoek naar een tweede dieselloc om hun "zware" treinen te vervoeren tussen Bad Bentheim en Coevorden-Heege. Na de 2700-06 was het de 272 205 die haar kunsten mocht vertonen. Zo ook vandaag als deze fraaie loc een lege graantrein vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim brengt waar ze overigens totaal geen moeite mee had.

13-05-2015

De D22 "Emma-Luise" werd vandaag ingezet om de Bentheim-Shuttle vanaf de EuroTerminal II op Coevorden-Heege naar Bad Bentheim Nord te brengen, vrij uniek want deze loc komt doorgaans niet verder dan Esche/Osterwald!

27-04-2015

Feestdag of niet, bij onze Bentheimer vrienden werden vandaag drie treinen "afgewerkt"; BE D20 met lege grindtrein naar Bad Bentheim, BE D22 met de dagelijkse olietrein naar Osterwald en BE D25 die een containertrein vanaf het emplacement van Coevorden haalde.

12-04-2015

Vandaag was de D12 met een heuse GmP (Güterzug mit Personen) onderweg, in Quendorf werd het geheel in een heerlijk voorjaarszonnetje vastgelegd, dit alles ter ere van het evenement Grafschafter Anfietsen dat elk jaar in april plaatsvindt.

11-03-2015

Ruim zeven maanden was ze actief bij de Bentheimer Eisenbahn; de 275 633 alias D27. Vandaag was ze met één van haar laatste klussen bezig; het brengen van de Bentheim-Shuttle vanaf de ETC II naar Bad Bentheim Nord.

10-03-2015

Wederom een exoot op het BE-lijntje, de 2700-06 (die van 5 maart t/m 2 april dit jaar als D26 heeft gefigureerd) werd, bij wijze van proef, voor de zware treinen ingezet zoals de Pinnow-Shuttle alsook hun grind- en houttreinen, vandaag was de loc met een lege grindtrein als Güterzug 229 onderweg naar grensstation Bad Bentheim.

28-01-2015

Vandaag vertrok de eerste goederenshuttle tussen Noord-Nederland en Zweden. Bij hevige rukwinden en slagregens werd, na het geven van het startsein door de Zweedse ambassadeur in ons land; Håkan Emsgård, BE D20 met de Malmö-Shuttle op pad gestuurd naar haar eerste tussenstop; Bad Bentheim.

17-01-2015

BE's D24 bracht vandaag een lege graantrein vanaf Coevorden-Heege naar Bad Bentheim, meest bestaande uit GRAWACO Uagpps'n, nabij Neuenhaus werd het geheel op de chip gebrand en oei..., dat ging nog maar net goed qua lengte!

02-01-2015

De Bentheimer Eisenbahn kan terugkijken op een succesvol jaar. T.o.v. 2014 is het goederenvervoer per spoor met acht procent gestegen, de teller stond oudejaarsdag op ruim 1,25 miljoen ton. “Het transport van en naar het Europark is gestegen met 14 procent”, aldus directeur Joachim Berends.